Aktuellt

Vill du utvecklas eller förändra något!?

För de flesta har man något man vill utveckla eller förändra i samband med att vi byter år. Det är dock lättare sagt än gjort. Det låter så enkelt när vi står där på klockslaget och säga att vi ska gå ner 10 kg, börja träna, försöka sluta röka, bli en bättre människa osv. Jag vet, jag har gjort det många gånger.

Det är väl bara sluta ät och röra på sig lite så går man ner i vikt, tänker nog de flesta och ja, det går ett tag men hur ska jag förändra detta på lång sikt och hålla i mina nya vanor så att jag kan identifiera mig med dessa. Det är säkert någon som hört en bantare säga – det ska bli skönt när jag nått mitt mål för då kan jag börja äta normalt igen. Jag har hört mig själv säga detta i samband med mina bantingsperioder.

Jag ska illustrera förändringsprocessen med en modell jag hittat och som jag tycker ger en bra bild om vad vi går igenom för att göra en beteendeförändring. En förändring är jobbig och det behöver vi inse  för då kan vi hantera det och nå våra mål. Först måste vi dock reflektera över vilka våra  behov är och sedan utifrån behoven sätta mål.

Vi tar ett exempel om träning, varför ska du börja träna?! Du kanske har ett behov av att orka mer, då behöver du bättre kondition och då blir målet att börja träna. Målet blir därför i det här exemplet att börja träna.

Om du aldrig har tränat så kanske du sätter ett mål om att du ska börja träna 4 ggr/veckan. Det är väl inga problem, bara köpa träningskort så är det klart. Kanske lite nya träningskläder också. Du ser dig som en person som ska börja träna. Du är känner dig peppad efter dina inköp och ska nu köra igång.

Vi är väldigt optimistiska just nu och i den här modellen kallas det att man är oinformerat optimistisk, det låter bra på pappret, vi har inte all information om vilka hinder som kan möta oss på vägen. När vi satt igång och tränat de första gångerna känner vi oss peppade och på gång. Vi kanske tänker att vi ska utvärdera vår träning efter 3-4 veckor för att se hur det går men dessvärre brukar vi inte hinna dit. Efter en veckas träning, chock av kroppen, har vi träningsvärk och ser inga resultat, vi kommer vi till fasen – informerad pessimism. Nu är risken att vi ger upp, för nu går vi ner i en svacka(se bilden), det börjar kännas känslomässigt tungt, vi ser inga resultat, vi har ont osv. Nu börjar hindren göra sig påminda.

Vi glömmer ofta bort att tänka igenom vilka hinder som kan möta oss när vi sätter upp mål. I det här fallet träningsvärk, trötthet efter jobbet, barnaktiviteter, oväder osv. När vi är i denna svacka måste vi hitta åtgärder för våra hinder tex kan du säga till dig själv – du behöver bara åka till gymmet, när du sedan är där får du åka tillbaka till soffan utan att behöva träna. När vi väl tagit oss till gymmet, tagit oss igenom hindret som bestod av att man var trött och helst ville lägga sig i soffan, så brukar man träna,  eller hur 🙂

Om vi ger upp brukar vi efter några veckor komma tillbaka till oinformerad optimism – jag börjar på måndag, den kanske du har hört någon säga någon gång. Vi pendlar ofta mellan de två första faserna, med andra ord måste vi ner i dalen, stångas mot våra känslor och hinder för att sedan ta oss upp till hoppfull realism. I den här fasen känner vi inte träningsvärken längre och vi börjar se ljuset i tunneln. Nu är jag i mål, kanske ni tänker, nej nej…. nu gäller det att fortsätta och dessutom vara förberedd på nya hinder annars hamnar man lätt tillbaka i svackan och ger upp men nu är det nära till ett mer stadigvarande beteende.

Informerad optimism – nu börjar vi se resultat, nu börjar vi känna oss som en tränade människa och när vi når Completion så säger vi till vår omgivning att vi är en tränade människa. Vi klarar oss inte utan vår träning, vi har ett behov av att träna. I början av vår beteendeförändring säger vi att vi ska börja eller försöker träna.

Sammanfattande råd:

Sätt realistiska mål – fundera på vilka behov du har

Se vilka hinder som du kan möta – gör en åtgärdsplan för dessa hinder – var förberedd

Ge förändringen tid

Jag hoppas denna korta beskrivning kan ge dig lite energi på vägen att nå ditt mål eller så kanske det ger dig ett nytt mål. Ibland har vi inte behovet klart för oss och det gör att målet blir svårt att nå men framförallt blir det svårt att få förändringen beständig.

 

Lycka till

Jessica