Aktuellt

Oro

1. Träna dig på att andas kontrollerat

Om du fokuserar på att andas kontrollerat hjälper det dig att släppa oroliga tankar och hjälper dig att kortsluta kroppens ångestrespons genom att det aktiverar ditt parasympatiska system. Sätt dig någonstans där du har lugn och ro, lägg händerna på magen och andas in långsamt samtidigt som du räknar till fem. Andas därefter ut så långsamt du kan utan att det känns obehagligt och känn hur din mage blir plattare.

Upprepa så länge du känner att du behöver och fokusera hela tiden på andningen.

2. Skriv ner saker

Skriv ner dina tankar och vad som triggade oron nästa gång du känner dig orolig. Att anteckna hjälper på flera sätt; att se tankarna i svart och vitt kan hjälpa att ge perspektiv och se saker i ett annat ljus. Dessutom, om du antecknar hur du påverkas kan du snart börja se mönster i vad som utlöser din oro och förhoppningsvis lära dig att mota Olle i grind.

3. Ställ dig själv frågan: Kan jag lösa problemet?

Om det du oroar dig för är något praktiskt, snarare än ett inbillat problem, kan du närma dig det med en praktisk inställning – det bästa sättet att motverka oro och ångest är nämligen via handlingskraftighet. Ta tag i ”problemet” om det är möjligt. Kan du inte sova utan ligger och tänker på lösningar osv så skriv ner det och ta det dagen efter.

4. Erkänn för dig själv: tankar är inte fakta

Bara för att man tänker en viss tanke, behöver det inte vara sant. Om du ofta är orolig är det svårt för din hjärna att skilja på orostankar med substans, och de som faktiskt helt saknar grund. Resultatet blir att din kropp reagerar likadant på båda scenarierna. Ställ dig frågan: Är denna tanke sann? Fortsätt därefter med att ställa dig själv frågan vad du skulle säga till en vän som uttryckte oro över samma sak.

5. Skjut oron på framtiden

Att skjuta saker på framtiden är något vi fått lära oss är något dåligt, men när det gäller oro kan det faktiskt vara något bra! Att försöka intala sig själv att sluta oroa sig fungerar inte, men däremot kan du avsätta tid för oro i din kalender. Boka in en ”orostimme” med dig själv – men var noga med att hålla på tiden. På det här sättet lurar du dig själv till att bryta orostankarna och får samtidigt känslan av att faktiskt ha kontroll över dina tankar.

6. Bli av med adrenalinet genom träning

Ständig oro och ångest gör att kroppen blir stressad och håller sig i ett ständigt flyktläge. Motion hjälper dina muskler att slappna av, utlöser endorfiner och gör att adrenalinnivån i kroppen sänks helt naturligt.

7. Identifiera vad som funkar – och gör mer av det

Vad lindrar din oro? Är det att tala med en vän, ta ett varmt bad eller kanske att läsa en bok? Identifiera vad som fungerar för dig och gör det till en vana att bryta tankarna genom att göra något positivt.

 

Lycka till!